fredag 25. mars 2011

Lavendel

Lavendelen stammer fra området rundt middelhavet. 
Det finnes ingen viltvoksende arter i Norge, men lavendel augustifolia dyrkes av og til som prydplante. Planten har hvitfiltede blad og små, blåfiolette blomster i lange aks. 
http://www.naturterapeutheidi.no/products.htm
De blir dyrket blant annet for sin behagelige duft. Lavendel har blitt brukt, og brukes fortsatt til mange forskjellige formål. Velduftende duftposer til å legge sammen håndklær og sengetøy, mot smerter og sarte nerver, mot gikt og mot diare. Uttrekk av blomsten ble brukt som rensevann på sår som ikke ville gro. Oljen i blomsten er nemlig bakteriedrepende. Planten er en viktig honningplante.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgqPVDZe_dUbxvLHvZi62Z2vLEi-ut20DRmBT_JAyRNC3N8mYDS9gdI5EdWy1eOKmjpw1wUohGuuhEf1Q3N7_eXmxrkk76x9tscO7HP5bBWbNIZLRde-smOkPzKRbtb4hHzTIbn0ZFJSo4/s400/lavendel.jpg
 Lavendel passer alle hudtyper og brukes i oljer, bad, parfymer, hårprodukter,skrubber og andre skjønnhetsprodukter. Lavendel kan også drikkes som te.

Poenget med dette innlegget er at jeg har fått dilla på lavendel:) Hele huset vårt lukter som en blomsterhage! Og det er slett ikke negativt:) Lukten av lavendel er nydelig! Og ja! Jeg leeeeengter etter vår!!
Lavendelen kan brukes til så mye.
For eksempel duftposer som er veldig enkle å sy. Og hvis man legger dem i skap og skuffer får man en nydelig vårduft av klær, sengetøy og håndklær. Det kan være lurt å legge en pose i kasser med klær man skal pakke bort. Lavendel holder nemlig utøy unna! 
Er du i det late hjørnet, eller kanskje mangler symaskin/nål og tråd, kan du jo kjøpe en ferdig tøypose og fylle, og knyte igjen med litt hyssing.
Legg gjerne en duftpose under hodeputa også. Lavendel har beroligende effekt og skal være søvndyssende.

Badesalt med lavendel er herlige greier! Jeg har laget en god del av det, og det dufter vidunderlig. Fotbad tilsatt badesalt, en god bok samt en diiiiger kopp kakao-DET er kveldskosen sin det! Og det er helt sant, man blir skikkelig søvnig etter en sånn runde!
I saltet jeg lager tilsetter jeg det populære epsom saltet. Saltet trekker avfallsstoffene ut av kroppen din uten at det tørker ut huden. Det gjør huden myk og smidig. Ved siden av dette tilsetter jeg havsalt. Dette gjør saltet perfekt til skrubb. Til slutt tilsetter jeg tørket lavendelblomst og lavendelolje, som gir den beroligende effekten.
Man må ikke bruke såpe eller olje i vannet, da dette vil hemme effekten saltet har.
Badesaltet bør ikke brukes av gravide, folk med høyt blodtrykk eller epilepsi.
Ønsker du å kjøpe badesalt, besøk nettbutikken vår:)


En annen ting jeg skal bruke lavendel til, er såpekoking. Såper med lavendel er nydelige, og lukter såklart helt herlig! Hvis man ikke vil lage såpe fra bunnen av, kan man kjøpe ferdig såpebase som man smelter, tilsetter ingrediensene man vil ha, og støper i former. Formene kan være så enkle som rømmebokser.
Jeg gleder meg til å prøve ut dette! Kaustisk-sodaen og andre remedier ligger klar til bruk. Men jeg har planlagt å vente til det går an å holde på ute. Kaustisk-soda er skumle greier!
http://epla.no/handlaget/produkter/163874/
Se bare på denne nydelige såpen fra "grønn såpe" på www.epla.no

Ønsker du å lage noe av dette, eller kanskje du har en annen fiks ide? Del dem med meg da vel:)
Jeg har tørket lavendel til salgs. 50 gram til 100,- kroner. Dette rekker til maaaange duftposer:) Skulle du ønske å kjøpe, så legg igjen en beskjed.

Fortsatt god helg:)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du tar deg tid:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...